Jelenia Góra,

czwartek, 3 marca 2016

Jeleniogórska Kolej Aglomeracyjna

Jeleniogórska Kolej Aglomeracyjna

Dziś będąc na jednej ze stacji w Szkarskiej Porębie zauważyłem dopisek na lokalnym rozkładzie jazdy kolei pasażerskiej- Jeleniogóska Kolej Aglomeracyjna- ta inforacja pojawiała się przy większości połączeń regionalnych.

Wartoby naprawić kolej w regionie Jeleniej Góry i uruchomić Jeleniogóską Kolej Aglomeracyjną poprzez przedłużenie kursów przewoźnika Czeskie Drahy- do Karpacza. Zwabiłoby to czeskich turystów na polską stronę Sudetów. Zapewniłoby sprawne - choć powolne- połączenie Karpacza i Szlarskiej Poręby. Mogłyby się pojawić pociągi przyspieszone, pomijające przystanki pośrednie.

Jeleniogórska Kolej Aglomeracyjna z Karpacza przez Jelenią Górę do Szklarskiej Poręby zapewniłaby podstawową komunikację zbiorową w regionie Karpacza, Szlarskiej Poręby i Czech. Zapewniłoby to czeskim turystom, przechodzącym na stronę polską przez góry, możliwość powrotu do domów dzięki sprawnym połączeniom do Czech.

Karpacz mógłby stać się popularnym miejscem czeskiej trusytyki górskiej, co zapewniłoby stały dopływ pieniędzy z turystyki. Zapomniane miasteczko mogłoby odżyć dzięki odbudowie połączenia kolejowego do tej miejscowości. Kolej mogłaby zostać gruntownie zmodernizowana, a sama podróż mogłaby się odbywać z prędkością nawet do 160 km na godzinę- jest to prędkość maksymalna jaką można osiągać dzięki modernizacjom dawnych linii kolejowych. Możnaby złagodzić promienie łuków i zakrętów na tej trasie, tak by pociągi mogły znacząco przyspieszyć.


Odbudowa kolei do Kapracza musiałaby służyć celowi przedłużenia kursów przewoźnika Ceskie Drahy lub przewoźnika Koleje Dolnośląskie.

Jedną z możliwości tworzenia systemu jest powołanie osobnego przewoźnika- Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej sp. z o.o., która przejęłaby część kursów. Często w Polsce tworzenie systemów kolei aglomeracyjnych powierzano wyspecjalizowanym przewoźnikom, i jest to ogólny trend na świecie.

Miasto Jelenia Góra wzorem np. Warszawy mogłoby powołać spółkę Jeleniogórska Kolej Miejska, która obsługiwałaby te połączenia.

Wówczas dużo bardziej jest prawdopodobne, że nowy przewoźnik, dążąc do rozwoju, odbudowywałby różne połączenia. Możliwa jest odbudowa linii do Karpacza, Kowar, Bolesławca, Bolkowa etc.

Nowa spółka mogłaby powołać projekt przebudowy układu komunikacyjnego, wraz z budową nowych przystanków, także w Jeleniej Górze (przystanek Centrum), oraz odbudowy zlikwidowanych połączeń, np. do Kowar, Karpacza. Dzięki rozwojowi kolei aglomeracyjnej do górskich kurortów, rozwojowi może ulec także baza noclegowa w Jeleniej Górze, z której dziś dość trudno dostać się do tras wypadowych w góry. Odbudowa szybkiej kolei do Kapracza pozwoliłaby rozwiązać ten problem. Mogłyby wrócić bezpośrednie połączenia kolejowe Karpacza z dużymi miastami, na przykład z Berlinem, czy z Wrocławiem lub Zieloną Górą.

Możnaby wręcz powołać spółkę projektową, na wzór tej która zarządzała budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Tutaj, w Jeleniej Górze, możnaby powołąć spółkę zajmującą się projektem Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej. Spółka ta nadzorowałaby odbudowę infrastruktury kolei aglomeracyjnej okolic Jeleniej Góry, w tym odbudowę linii do Kowar, Karpacza, Bolesławca przez Zebrzydową i nową łącznicę omijającą Zebrzydową na trasie do Bolesławca.

Linia Jelenia Góra - Bolesławiec przez Lwówek Śl. i nową łącznicą omijającą Zebrzydową mogłaby być rozbudowana do kolei dużych prędkości, łączącej Jelenią Górę z Legnicą przez Bolesławiec, bez przesiadki, jak ma to miejsce obecnie.
 Możnaby nawet w przyszłości pokusić się o odbudowę regionalnego portu lotniczego w Krzywej koło Bolesławca i połączyć go z Jelenią Górą szybką koleją miejską przez Bolesławiec i Lwówek Śl. Ten zniszczony port lotniczy miał także zniszczoną obecnie bocznicę kolejową, którą możnaby wykorzystać i odbudować jako tzw. airport rail link- połączenie kolejowe do nowego portu lotniczego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz